Abstract
Introduction:The purpose of the present study was to examine whether 4th to 6th grade students report discomfort or pain in the musculoskeletal system, following participation in various activities at school and at home. In addition, our aim was to examine whether or not ergonomic principles are relevant for children, especially in various learning environments. Methods:Participants included 168 elementary school students from one school. The school is unique in that laptop computers are incorporated as an integral part of the teaching and learning processes for 5th – 6th graders. Students completed the Children and Youth activities Questionnaire used to characterize the type of activities and frequency of participation at school and at home. The students also reported whether they experienced any pain or discomfort during or after these activities.Results: Data analysis showed that students of different grades preferred to engage in different patterns of activities. All the students used a computer at home and at school. The extent and frequency of computer usage increased with age. In addition, the students reported a high frequency of participation in strenuous physical activity. In general, the students in this sample reported low levels of discomfort or pain. However, it appears that the older the children get and school demands intensify, there is an increased frequency of reported discomfort in the head, neck and back. This was attributed to the increased use of a laptop computer at school and home. Conclusion:The findings of this study support the importance of developing an ergonomic instruction program for children, parents and teachers. In addition, it appears that a longitudinal study may provide additional important information on the influence of the various activities on the children’s health. מטרת המחקר הייתה לבדוק אם תלמידי כיתות ד’-ו' מדווחים על אי נוחות או על כאב במערכת שלד-שריר, בעקבות השתתפות בפעילויות שונות בבית הספר ובבית. כמו כן, לבחון אם עקרונות ארגונומיים רלוונטיים לילדים, בייחוד בסביבות למידה שונות. שיטת המחקר: השתתפו 168 תלמידים מבית ספר יסודי אחד. בית ספר זה שילב שימוש במחשב נייד כחלק אינטגרלי של הליך ההוראה והלמידה בבית הספר בקרב תלמידי כיתות ה׳-ו'. סטודנטים מילאו ”שאלון פעילויות לילדים ונוער” שנועד לאפיין את סוגי הפעילויות ואת תדירות ההשתתפות בהן בבית הספר ובבית. הסטודנטים דיווחו גם אם חוו כל כאב או אי נוחות במהלך או אחרי פעילויות אלה. תוצאות: ניתוח נתונים הראה תבנית פעילויות שונה לגילאים השונים. עם זאת, כל התלמידים השתמשו במחשב (נייד או נייח) בבית ובבית הספר. היקף ותדירות השימוש במחשב גדל עם הגיל. בנוסף, התלמידים דיווחו על תדירות גבוהה של השתתפות בפעילות גופנית מאומצת. באופן כללי, התלמידים במדגם זה דיווחו על רמות נמוכות של אי נוחות או כאב. עם זאת, שיעור ניכר מהם דווחו על רמה כלשהי של אי נוחות, בעיקר בתחומי הקריאה והמחשב. נראה כי ככל שגדלו דרישות בית הספר, עלתה שכיחו ת הדיווח על אי נוחות באזורי הראש, צוואר ובגב. אי נוחות זו יוחסה לשימוש המוגבר של מחשב נייד בבית הספר ובבית. מסקנות: ממצאי המחקר הזה תומכים בחשיבות של פיתוח תכנית הדרכה ארגונומית לילדים, להורים ולמורים. כמו כן, נראה כי מחקר אורך עשוי לספק מידע חשוב נוסף על ההשפעה של הפעילויות השונות על בריאות הילדים.
Original language | English |
---|---|
Pages (from-to) | E63-E81 |
Number of pages | 18 |
Journal | כתב-עת ישראלי לריפוי בעיסוק |
Volume | 25 |
Issue number | 3 |
State | Published - 2016 |
Bibliographical note
המאמר מבוסס על עבודת תיזה להשלמת תואר מוסמך בריפוי בעיסוק, האוניברסיטה העברית.IHP publications
- IHP publications
- Human engineering
- Myalgia
- School children
- הנדסת אנוש
- כאבי עצמות
- כאבי שרירים
- שריר השלד
- תלמידים בבית הספר היסודי